هو أنت متعرفش عبد النبى؟ عيب عليك

يوم كده من الأيام لقيت أبويا بيقوللى إنه عايز بطاقتى , سألته ليه رد بأنى لازم أطلع رخصة الصيف ده علشان أبتدى أتعلم السواقة فى الشتا , (هاطلع رخصة و بعد كده هاتعلم عليها السواقة , مش العكس يعنى !! ) المهم رحت لقيت واحد جتة كده مستنينى فى وحدة مرور أبيس إتضح إن ده سواق فى الشركة إللى أبويا بيشتغل فيا و إنه هناك علشان يساعدنى فى الإجرائات , سألته :"إنت ليك يعنى فى موضوع الرخص و كده؟"نظر إلىّ السواق شذراً و كأننى أهنته :"أنا أى جناية أخلصها , الرخص دى بالنسبة لى كلام فارغ"تمعنت جيداً فى الرجل , فلم أجد أى دلالة على أنه عضو فى الحزب الحاكم , إستكمل هو :" عارف بقى , فى الليلة بتاعة الرخصة دى يا بشمنهدس , مش مهم تكون عارف ظباط و لا حتى لوايات (جمع لواء بس بالعامية) المهم إنك علاقتك بعبدالنبى تكون كويسة
و كان السؤال حتمياً
:"عبد النبى مين؟"
نظر إلى الرجل فى دهشة :" حد فى الدنيا يبقى رايح يطلع رخصة فى أبيس و ميعرفش عبد النبى؟"
- " يا عم هو أنا بعرف أسوق أساساً علشان أعرف عبد النبى؟"
أجاب بصرامة عسكرية مفاجئة :"مش المهم السواقة المهم تكون عارف عبد النبى""
لا إرادياُ بدأت أبحث فى وجه الرجل عن إنتمائات للحزب الوطنى فلم أجد

" عبد النبى ده يا بشمهندس هو إللى ممشى الليلة دى كلها هو إللى يعرف ينجزك فى الموال ده, ده أهم واحد هنا"

بينما كنا فى إنتظار عبد النبى , جلست أنا أتخيل هذا المخلوق الإعجازى الذى يقول لشىء كن فيكون من غير وجع دماغ

و كانت مفاجئتى عندما وصل هذا الـ"عبد النبى" كان طفلاً , لست أبالغ , لقد كان حقاً طفلاً فى الرابعة عشر من عمره على أقصى تقدير , صعيدى اللهجة و الملامح و لكنه نشيط جداً و سريع الكلام , يمتلك شيئاً ما يمكننا إن نطلق عليه إسم كاريزما , صحيح هى كاريزما فقيرة و ريحتها وحشة و كلامها مش مفهوم بس الواد .. كاريزما , مشهد السائق و هو ينظر إلى و يطمئننى:" روح إنت مع عبد النبى يا مصطفى" أسى غريب قد ظهر على وجه السائق ذكرنى بفيلم الريس عمر حرب عندما سلمت غادة عبد الرازف إبنتها لثرى عربى و قالتلها روح معاه يا حبيبتى , ضحكت فى سرى عندما تخيلت نفسى بعد إنتهاء الإجرائات و أنا عائد إلى السواق باكياً و أنا أهتف :" متخافيش يا ماما أنا لسه ملاكى"
طردت الأفكار الشاذة من عقلى و بدأت أتحرك وراء عبد النبى هذا

الفكرة كلها إن عبد النبى بياخد منك عشرين جنيه و بيدى للموظف عشرة منهم بس , حسيت إن أنا بنى آدم جبلة و نتن و معفن جداً كل الناس الغلابة واقفة فى طوابير و العواجيز و إللى بعكاز و أنا بروح أمى لقيت مكانى قدام كل الناس دى لمجرد إنى أعرف عبد النبى , !!! فعلاً حسيت إنا دلوعة أمى

طبعاً بالنسبة للناس إلى ميعرفوش عبد النبى مفيش حاجة إسمها إختبار سواقة بس كان فيه إمتحان نظرى بتاع الكمبيوتر , دخلت الإمتحان و أنا قلقان جداً لأنى فعلاً مبعرفش حاجة عن السواقة , قعدت قدام الجهاز لقيت الموظفة بتزعقللى و بتقوللى أقوم , قمت فلقيتها قعدت مكانى ( إيه لعب العيال ده؟) و بقدرة قادر لقيتها بتجاوب بدل منى الإمتحان و بتقوللى مبروك و بتاخد فلوش من عبد النبى ,

خرجت من الأختبار إللى أنا مامتحنتوش
لقيت سواق تاكسى غلبان بيسألنى هو إمتحان الحاسب الآلى صعب ؟
فردت ظهرى فى ثقة (ما أنا بقيت قديم فى الليلة بقى) وضعت يدى على كتفه على طريقة يوسف شعبان فى مسلسل رأفت الهجان و قلت له بصوت محششين (علشان أبقى زى يوسف شعبان) :"الإمتحان سهل جداً بس أهم حاجة تكون علاقتك بعبد النبى كويسة"
نظر إلى الرجل فى الدهشة و لكننى لم أعيره إنتباهاً نظرت فى اللامكان و رحلت تاركاً الرجل وسط ذهوله

كنت قد بدأت فى ردود فعل ساخرة كعادتى عندما أحزن , طابور الغلابة و العجائز و المعوقين كما هو لم يتحرك قيد أنملة , سعدت نسبياً عندما وجدت تلك العبارة مكتوبة على الحائط "ما دام الحق معك فنحن وراءك" أنتباتنى مشاعر غير مفهومة عندما إكتشفت إن تلك العبارة مكتوبة على باب الحمام!!!!

هناك 12 تعليقًا:

t3ban يقول...

طالما اتكلمت علي أمتحان السواقة قي مصر
يبقي تسبني اتكلم براحتي
انا المواطن أ ابن أ
رحت اول مرة زي اي مواطن دافع ضريبو دافع مصاريف كليته اطلع الرخصة بعد اكثر من 2 سنة بسوق
وقعت كمبيوتر و قالولي فوت علينا كمان 3 شهور
مكدبتش خبر و رحت كلمت اح الأقارب عطاني و رقه اعتمدتها من الظابط الي في الكشك و دخلت بيها امتحان الكمبيوتر
هما صراحة محلوليش بس جابولي امتحان احد اسألته لما تكون الأشارة حمر بتقف و لا تمشي و لا تنتظر وده تقريبا كان السؤال الي تعبني جامد علي بال محليتو
رحت امتحان السواقه و هنا من غير اي حاجة لقيت صديقة شريفة عفيفة من ايام الأبتدائي بتمتحن
و نجحت سألتها اه الكلام قالتلي
20 جنيه للي جنبك و حيظبطك
المهم ملقتشي معايا فكة عطيتلو 50
جت استخدم الدبرياش علشان اجيب اول
قالي استني خد فلوسك و انزل
ملكش دعوة بالدواسات
اسمع الي حقلك عليه و انت طالع قدام بص قدامك و انت راجع ورا اعمل نفسك بتبص علي المريات
و انا طالع قدام ببص علي المريات و مركز معاه و انا راجع ورا بصيت قدامي و اهم حاجة اني كنت مركز معاه شمااال قوي
يمين سنة سنة
و الحمد لله امتلك رخصة شيل بني ادمين
و ربنا يستر ها مع عبيدو يا رب

مصطفى محمد أمين يقول...

هاها هاها , ساعات مابتقبقاش طالبة معايا أكتب و بكتب علشان أسمع تعليقك إنت بالذات يا تعبان

FAFA يقول...

ana bardo 7asl m3aky nafs elkalam lama tal3t elro7'sa bs yamkn elfar2 elwa7eed 2ny tal3tha mn toson mosh mn abees :D

Amour يقول...

نفس الموقف حصل معايا قبل كدة بتفصيلات مختلفة



يعجبني شغلك يا معلم
:D

Unknown يقول...

طب لما واحد صاحبي من اسكندرية بيقوللي مرور استكندرية أرخم مكان تطلع منه رخصة في مصر، أمال عندنا في القاهرة عاملة إزاي؟ :D
أنا كده ناقص أقعد في بيتنا واعمل الامتحان أون لاين وتتبعتلي على البيت ومش بعيد يخلوني ألعب جيم نيد فور سبيد أجرب البتاعة.. طبعا كل ده لو انا لسة معرفش عبد النبي كويس :P

Unknown يقول...

جامدة قوي يا مصطفى وجاية في وقتها بالنسبالي بس ماعتقدش هاروح لعبد النبي ده ! أنا تقريبا شفته في الخمس مرات اللي رحتهم قبل كده لمرور ابيس.

تصدق بالله إن أنا رايح بكرة اخلص الرخصة بعد ماعادييت الكمبيوتر بس في العملي الدبرياج كان عالي , عملت نص حرف S وهوب العربية بطلت , الظابط قال " انزل " بعد تلات اسابيع تعالى !! قلتله هو مش تاني يوم ممكن أجي تاني -ده على حسب علمي لحد من سنتين كده. المهم رحت يا معلم بعد تلات اسابيع بعد مااتمرنت ابليها بـاسبوعين فيtalon سنتر على حرف ال S , على حظي لما رحت كان يوم اتنين الست قالتلي لا انهارده لمدرسة السواقة بس.
و أديني أهو رايح بكرة بعد معرفت ومرنت نفسي عقليا و راجعت خطوات تنفيذ الS .

العنقاء يقول...

حلوة يا مصطى فعلا ، لكن تعليقي مش حيكون على الحدث ، قد ما حيكون على الكتابة نفسها ، لأنه في تطور حقيقي في اللغة والسرد عندك ، وقدرتك على وصف الشخصيات واستخلاص افكار ووجهات نظر ، وهو دا اللي عاجبني بجد

المهم أنا عندي رخصة فعلا طلعتها من الكويت ، بحكاية تشبه حكاية عبد النبي بس الفرق إني اتدربت وبأعرف أسوق فعلا ، ممكن بقى توديني لعبد النبي يطلع لي رخصة مصرية .. سلام

shoshooo يقول...

وحياة ربنا البلد دى كلها عبد النبى فكرتنى والله ببتاع الشاى .مرة كنت عايزة ورقه من محكمه بس تقريبا مش اى ورقه لانى اول ما طلبتها واحد قالى طيب شوفى حالك ورا الباب دا قلتله نعم قالى الباب اللى عندك ولقيت ورا الباب خير اللهم اجعله خير واجد تانى بيقولى وهو مستخبى :الشاى يا ابله ايه يا عم ده انا مش قهوجى قلتله شاى ايه .صاحبه قالى اديله خمسايه ولا حاجه كدا.واخيرا فهمت ان الشاى يعنى رشوة
وهى دى بلدنا بلد الشاى يا ابله والقهوة يا استاذ.

حروف يقول...

اول مرة ازور مدونتك حلوة اوي وطريقة كتابتك حلوة
كل سنة وانت طيب

غير معرف يقول...

amazing awiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii
bgd el tashbihat wel mostala7at gamda gedaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaan


plz eb2a oli 3ala 3abd el naby dah fin 3ashan 3ayza atala3 rokhsa :D:D:D

من أوروبا البلد يقول...

طب و أخدت تليفون عبد النبي ؟؟

أكثر من ممتع

همس الليل يقول...

لو سمحت ممكن نمره عبد النبى ههههههههههههههههههههه

دا سؤال إجبارى
عايزه اطلع رخصه عشان انعلم من غير ما حد ما يشتمنى ويقولى اتعلمى على جنب يا ............
لبيك يا عبد النبى ههههههههههه

إشترك فى المدونة ليصلك جديد المقالات من خلال
Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow
رواية إسكندرانية جديدة بتتكلم عن إسكندرية إللى محدش إتكلم عنها قبل كده عن القعدة فى قهوة الريد و كيرماس سان مارك عن خناقات كارفور ما بين سان جابريال و أميريكان عن نزلة زعربانة عن نادى سبورتنج عن المعاويج و الدحيحة و النوفوريش و الناس الغلابة و عن الطبقة الوسطة و عن شرب الخمرة و الحشيش و لعب الإيستيميشن

فقرة من الرواية:"كانت لعبة الإيستيميشن و فن الحشيش بمثابة ثنائى لا يفترق بالنسبة لعمرو سلامة و رامى و كريم شمس و محمد البارودى... و الغريب أن كل واحد منهم كلن لديه فيما سبق ماضياً أفضل ... عمرو منذ سنين كان متديناً بشكل يسر الناظرين ... كريم كانت له ميول حزبية ... و رامى كان أقل جرأة و أكثر أدباً مع الجميع ... و محمد البارودى كان الأول على فصله فى المدرسة ... إنهم النموذج الشهير للنوع من البشر الذين يبحثون عن إستجابة الدعاء فى أكواب الخمور ... و وجدوا الشفافية السياسية فى شفافية ورق البفرة(ورق لف السجائر) الشفاف"

للدخول إلى جروب الرواية على الفيس بوك أضغط هنا

مدونات شقيقة