الشكل الثالث عشر .. إتكلموا عربى يا ولاد الكلب


إهداء إلى
Saso

قابلت مرة بنت فى الكلية قالتلى :
"أنا مبحترمش الناس إللى بتتكلم إنجلش عمال على بطال ... أنا مقتنعة تماماً بأن الناس ممكن يكونوا متربيين كويس بس مابيتكلموش لغات .. مش فاهمة إيه موضوع الإنجلش ده؟!!! مانتكلم عربى زى ما طول عمرنا بنتكلم"
كل ده كلام كويس و لذيذ و زى الفل بس لو قولتلك إن كل إللى مكتوب ما بين قوسين ده إتقاللى بالإنجليزى!!!!!!!!!!!!!!
إيه الغباء ده ؟
أنا مش هاقعد أقول فى كلام متعاد و كلنا عرفينه عن الهوية و العولمة و على أن اليهود محافظين على لغتهم بينما أحنا بنتحول من غير مانحس لهنود حمر جدد
أنا ( بتفرج على مسلسل الدالى كتير و) مؤمن جداً بنظرية المؤامرة ... يعنى فيه ناس بره مصر و الدول العربية بتبقى كل وظيفتهم إنهم يقضوا على الهوية العربية و بياخدوا فلوس على كده بس .... و شغلهم واضح جداً بس لو أدينا لنفسنا فرصة نفكر بمنطقية
يعنى مثلاً : لما نزلت الموبايلات من غير لغة عربى لقينا نفسنا بنتكلم بالعربى
Bass el 7oroooof maktooba bel English
أنا شخصياً أعتقد أن تأخير تعريب الموبايلات حركة مقصودة جداً جداً جداً ... علشان حتى بعد كده لما الفيس بووك إتعرب برضه الناس كلها بقيت بتكتب بلغة
Gedeeeda gedan walla heya 3araby walla English... 7aga keda ma bein el benein
ليه ما هما كان ممكن يكتبوا عربى لأن ده بقى ممكن دلوقتى ... بس هما كانوا خلاص إتعودوا ...
7assbeya allah we ne3m el wakeel

هناك 15 تعليقًا:

saso يقول...

بجد انا مش عارفه اقولك ايه انت بجد كتبت مقاله رائعه وكلام صادق وحقيقى وعندك حق فى كل كلمه قولتها
انا مثلا كان نفسى اقول الكلام دا بس مش بعرف اعبر كويس .
انا فرحانه بيك مووت وعجبانى طريقتك فى طرح المواضيع وتوصلها لشاشه الكمبيوتر وانشاء الله هتوصل للنشر وكل الناس (الشباب هيكونو الاول او الاكتر ) حتحب طريقتك فى توصيل المعلومه

وشكرا على الاهداء

saso

saso يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
saso يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
saso يقول...

انا قريت صفحه على الفيس بوك عاجبتى اوى مقال منها اسمها(اوراق كاتب مبتدئ ) الصفه اللى انا هبعتهالك فيها الجزء التالث بس هى صغير مش كبيرة وهتلاقى معاها الجزء الاول والتانى
ارجوا ان الفكر تعجبك لو فى اى تعليق قولى

http://www.new.facebook.com/notes.php?subj=570466533

saso

saso يقول...

معلش دا بقيت الموقع انا حاولت اظبطه اكتر من مرة معرفتش
اعمله بس كوبى جنب الموقع اللى فات

66533

هو بس كان فاضله الارقام دى

على فكرة انا اسفه انى عمله ليك قلق فى الكومنت بتاعك

saso

shaw يقول...

بالصدفة البحتة لقيت جروب عن رواية لم تصدر بعد مؤلفها غير معروف بالنسبة لي
بالصدفة لقيت البروفايل بتاعه متاح للجميع فقررت ادخله
بالصدفة لقيته كاتب عنوان البلوج فى البروفايل فقلت ابص عليها القي نظرة
كل الصدف ده وصلتني للمدونة الهايلة دى..

بجد بجد انا سعيد جدا باللى قريته وهاحطها على الريدر عندى يا درش

واتمنى نتقابل اونلاين قريب ونتكلم شوية

مصطفى محمد أمين يقول...

rالرد على
saso
و على أحمد شوقى

الرد على
saso
:


مين قال إنك مابتعرفيش تعبرى كويس أنا بحس إن كلامك منظم جداً و دى أهم حاجة

أنا قريت المقال إللى ع اللينك إللى إنت بعتيها علشان كده إتأخرت فى الرد كنت مستنى أقرا منها جزء كبير علشان أعرف أحكم عليهاكويس و لقيتها حلوة جداً جداً جداً

و الموقع حلو أوى ... عمر ما كان الشكل هو المهم فى المدونات أو على الأقل هو ده رأيى

أنا مش مقتنع بحاجة إسمها صدف يا أحمد أى صدفة كانت مخططة مسبقاً من القدر

إيه الكلام الكبير إللى أنا بقوله ده؟

أنا قصدى إن دى صدفة حلوة أوى و أنا كمان نفسى أشوفك و كل سنة و أنت طيب

و أنا على فكرة نفسى أقابلك إنت و
saso
أوى و نمرة موبايلى أهو
0101438010

t3ban يقول...

صباح الفل
الساعة الأن 11:36
حسب التوقيت المحلي لكافيه سرنتو
و مش نايم بقالي 2 يوم و نازل بعركة
مش قضيتك
قريت البوست في السريع
بس مش ده الي هممني
قريت حتة من استيمشين علي الفيس
هو الكتاب ده يتجاب منين
و لا بكام

مصطفى محمد أمين يقول...

الكتاب هايتباع فى القاهرة و الأسكندرية و جميع أنحاء الدول العربية

أما بالنسبة للميعاد فالمفروض إنه خلال الشهر ده بس مافيش ميعاد أو يوم محدد لنزول الكتاب

أرجوك إشترك فى جروب الرواية

و كده كده أنا لما هاينزل الكتاب أنا هابعتاك أيميا شخصى منى ليك
بأماكن التوزيع

شكراً جداً إنك علقت رغم كل المشاكل دى

مصطفى محمد أمين يقول...

و على العموم لينك جربو الرواية على الفيس بووك أهو

http://www.facebook.com/group.php?gid=29225027549

غير معرف يقول...

basfeet el mawod3 da fa3ln ya3'ez w yely ye3'zak akter men eli abtkar el 7erof w remoz di kolha
ya3ny masln
leeh matb2esh el ''3een'' ramzaha 9 masln
w leeh mayb2esh el'' 7'ah'' ramzaha 6 masln
w meen sa3b el aktshaf el more3 da:D
w 3eomam..
ana bakteeb keda w mish 7amsel w bet3:D

مصطفى محمد أمين يقول...

lazem koleena nekteb bel 3araby 3alashan nehafez 3ala lo3'etnah

hahaha

غير معرف يقول...

Congratulations
3ll
novel

Khadieja Eshra يقول...

بجد بجد انا لما قريت "لست مثلهم"ع الفيسبوك مكنتش اتصور انك كاتب جميل قوى بالشكل ده و انك بتعبر عن كل اللى بيحصل بالطريقة الفظيعة دى بس بجد البنت دى حاجة تغيظ جدا جدا جدا

غير معرف يقول...

و الله عندك حق ..

إشترك فى المدونة ليصلك جديد المقالات من خلال
Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow
رواية إسكندرانية جديدة بتتكلم عن إسكندرية إللى محدش إتكلم عنها قبل كده عن القعدة فى قهوة الريد و كيرماس سان مارك عن خناقات كارفور ما بين سان جابريال و أميريكان عن نزلة زعربانة عن نادى سبورتنج عن المعاويج و الدحيحة و النوفوريش و الناس الغلابة و عن الطبقة الوسطة و عن شرب الخمرة و الحشيش و لعب الإيستيميشن

فقرة من الرواية:"كانت لعبة الإيستيميشن و فن الحشيش بمثابة ثنائى لا يفترق بالنسبة لعمرو سلامة و رامى و كريم شمس و محمد البارودى... و الغريب أن كل واحد منهم كلن لديه فيما سبق ماضياً أفضل ... عمرو منذ سنين كان متديناً بشكل يسر الناظرين ... كريم كانت له ميول حزبية ... و رامى كان أقل جرأة و أكثر أدباً مع الجميع ... و محمد البارودى كان الأول على فصله فى المدرسة ... إنهم النموذج الشهير للنوع من البشر الذين يبحثون عن إستجابة الدعاء فى أكواب الخمور ... و وجدوا الشفافية السياسية فى شفافية ورق البفرة(ورق لف السجائر) الشفاف"

للدخول إلى جروب الرواية على الفيس بوك أضغط هنا

مدونات شقيقة