هى مصر بتشتغل إيه بالظبط؟

قصص و حكايات كتير عن ناس شافوا مصر و ناس قالوا إن إسمها بهية و إللى يقول إنه شافها ع الترعة بتغسل شعرها (مين المعفنة إللى بتغسل شعرها فـ ترعة؟؟) و اللى محسسك إنه ناقصله بس الخميس الجاى ياخد رقم تليفونها .. و أنا بقى الناس دى مش أحسن منى فى حاجة أنا كمان شوفت مصر .. أيوة شوفتها فى صورة واحدة ست .. و كمان شوفت شعب مصر و هى دى الحكاية:

كنت ماشى فى شارع جامعة الدول العربية بالليل فى الوقت إللى بتقف فيه بائعات الهوى و "مصر" كانت واقفة معاهم , مسألتش بقى إن كان إسمها بهية و لا شيماء و لا كريستين إللى يقف الوقفة دى بيبقى ليه ألف إسم , و لقيت شعب مصر جاى من بعيد حد غلبان فقران تعبان م الدنيا غلبته الشهوى راحلها إتفق معاها .. مصر و شعب مصر روّحوا مع بعض ..
و صوت محمد منير بيرن فى ودانى و أنا شايفهم بيركبوا تاكسى..


"من غير كسوف قولتى أنا عاشقاك أنا بعترف بهواك

أنا من زمان عايزاك تفضل هنا جنبى"



و كل يوم بيتقابلوا فى شقتها بيمارسوا الحب على الأنغام الوطنية , قوم يا مصرى , و بلادى بلادى




"من غير كسوف سيبت الكلام يتقال

معرفش ليه إتقال كأنه كان موال بتردديه جنبى"



و ليلة ورا ليلة ورا ليلة , شعب مصر حبها رغم إنه عارف إن فيه غيرها كتير , بس القلب و ما يريد .. حاول يقنعها إنها تسيب السكة دى بس السكة دى مكانتش مجرد مصدر رزق بالنسبة لها ده كان طبعها, حاول الشعب كتير بس مصر مقدرتش

حتى لما قالولوه إنهم شافوها أكتر من مرة نايمة مع أجانب برضه مقدرش يسيبها



"مشيت واياكى للآخر

أتارى أولك آخر

عينيكى خادتنى للحلم إللى مابيكملش"




هناك 4 تعليقات:

Bahz.Baih يقول...

لا عجب أن تكون بلد ال 7000 سنه حضارة بتشتغل أقدم مهنه فى التاريخ

حروف يقول...

so good begad post gamed gedn

غير معرف يقول...

حلو اوى اوى الكلام

بس ياريت متتأخرش اوى كده فى الكتابة زى المرة دى

Enji M Ali يقول...

هو انت بجد ؟

إشترك فى المدونة ليصلك جديد المقالات من خلال
Your pictures and fotos in a slideshow on MySpace, eBay, Facebook or your website!view all pictures of this slideshow
رواية إسكندرانية جديدة بتتكلم عن إسكندرية إللى محدش إتكلم عنها قبل كده عن القعدة فى قهوة الريد و كيرماس سان مارك عن خناقات كارفور ما بين سان جابريال و أميريكان عن نزلة زعربانة عن نادى سبورتنج عن المعاويج و الدحيحة و النوفوريش و الناس الغلابة و عن الطبقة الوسطة و عن شرب الخمرة و الحشيش و لعب الإيستيميشن

فقرة من الرواية:"كانت لعبة الإيستيميشن و فن الحشيش بمثابة ثنائى لا يفترق بالنسبة لعمرو سلامة و رامى و كريم شمس و محمد البارودى... و الغريب أن كل واحد منهم كلن لديه فيما سبق ماضياً أفضل ... عمرو منذ سنين كان متديناً بشكل يسر الناظرين ... كريم كانت له ميول حزبية ... و رامى كان أقل جرأة و أكثر أدباً مع الجميع ... و محمد البارودى كان الأول على فصله فى المدرسة ... إنهم النموذج الشهير للنوع من البشر الذين يبحثون عن إستجابة الدعاء فى أكواب الخمور ... و وجدوا الشفافية السياسية فى شفافية ورق البفرة(ورق لف السجائر) الشفاف"

للدخول إلى جروب الرواية على الفيس بوك أضغط هنا

مدونات شقيقة